Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Det senaste från Vanheims Community
Användarvisningsbild
Magrov
Inlägg: 240
Blev medlem: 04 aug 2016, 09:55
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Magrov 01 sep 2016, 10:28

Deltagare
Mistblinde
Veilah
Magrov
Malmis

Inledning
På mycket kort tid har Vanheim växt upp till ett mycket trivsamt och glatt litet samhälle befolkat med gamers av alla sorter, längder och skostorlekar. Det sjuder av liv i de olika sektionerna och det absolut mest glädjande är hur gränslös vår verksamhet är. Väldigt många knyter band över speltitelgränserna och passar på att vara med i flera eller alla av de spel vi har tagit under våra vingar vilket är fantastiskt! Det visar att det är personerna vi spelar med som är det viktiga; vi trivs tillsammans helt enkelt. Bättre betyg kan ett community inte få.

Det har etablerats fyra starka sektioner runt lika många speltitlar; World of Warships, Guild Wars 2, Star Wars - The Old Republic och World of Warcraft med en lite kortare men intensiv period No Man's Sky som gäst. Nya titlar kommer att bildas när en lagom stor grupp spelare tar sig an dem aktivt. En lagom stor grupp är runt 10 aktiva personer tills vidare.

Nåväl efter en tid där Vanheim har fått slå rot och börja växa sakta men säkert har vi i staben satt oss ned för ett första möte där vi diskuterade ett antal frågo som dykt upp men även lite om idéer och tankar för framtiden.

Agenda

Vår agenda såg initialt ut som nedan men anpassades under kvällen för att fokusera på några mer "akuta" områden:
  • Systerguild i WoW (PvE)
    Systerguild i SWToR (Imperial)
    Specifika dagar för aktiviteter i olika spel (On - WoW raid; To - GW2 GM; Sö - BDO GQ etc)
    Discordstruktur
    Discordproblem som dykt upp
    Aktivitetsofficerare
    Nya medlemmar (vilket ansvar den som bjuder in har)
    Relation till Friskyttarna
    Metoder för att hantera progress/elitism
    Moderatorer i Discord (ansvar)
    En riktigt riktigt bra start för Vanheim och hur vi går vidare!
Nedan följer en kort (nåja) summering av vad vi beslutade för de punkter vi prioriterade.

Systerguild i WoW (PvE)
Det har kommit önskemål om att skapa ett Vanheim på en PvE-server för de spelare som inte känner att den ibland livsfarliga miljön på en PvP-server faller dem i smaken. Vi visste redan när vi skapade guildet på Kazzak att just PvP skulle vara en fråga som sorterar upp folk i minst två "läger" men gjorde valet att ändå starta upp här eftersom efterfrågan av World PvP var mycket stor bland de inblandade "nybyggarna". Guildet är alltså skapat med just den tanken bakom och det kommer vi att fortsätta med.

Men det gör inte att vi anser att det är en dålig idé att ha ett systerguild placerad på Draenor (inte Argent Dawn som det först var tänkt) och efter lite diskussioner för och emot har vi beslutat i staben att det är en mycket bra lösning som vi stödjer fullt ut. Vi har några men och lite praktiska guidelines som kommer att gälla för detta systerguild men ingenting som förhindrar en positiv spelupplevelse för alla Vanheimare. Dessa är:

1. Guildet på Kazzak är vårt huvudguild vilket gör att det är här vi kommer att aktivt rekrytera och synas utåt i våra marknadsföringsåtgärder. Systerguildet kommer såklart att informeras om men först och främst är Kazzak vårt hemrealm.

2. Systerguildet kommer att själva få ta hand om administration av ranks, guildbanker etc och även (vilket är viktigast) ha ansvaret för att alla som ansluter lever upp till Vanheims filosofi och regelverk.

3. Vi kommer att koppla ihop guilden med en addon som möjliggör kopplade guildchats mellan olika guild. Utvärdering av denna kommer att startas de kommande veckorna.

4. Alla spelare i båda guilden skall ha möjlighet att ansluta till guildevents men spelare i systerguildet har ett större personligt ansvar att hålla koll i forum etc för att anmäla sig när och om de vill vara med. I största möjliga mån kommer Magrov att bjuda in via kalendern.

5. När det gäller guildachievement etc som vi anordnar gemensamma event runt kommer de att vara baserade på Kazzakguildet (om inte speciella event anordnas åt andra hållet) vilket innebär att 80% måste vara från Kazzak och kommer att sätta en gräns på antal deltagare från Draenor.

Utöver detta är det alltså numera godkänt från oss i stabenm att om man absolut inte klarar av att spela på Kazzak istället spela på Dreanor. Dock vill vi att ni först provar och ser om det verkligen är så problematiskt som man först kan tro att spela på Kazzak. Och till sist OM ni bestämmer er att flytta till Draenor vill officerarna att ni kontaktar någon av oss med PM eller ingame.

Systerguild i SWToR (Imperial)
I samma anda som för tidigare punkt rörande World of Warcraft vill SWToR-sektionen skapa upp ett systerguild. Det som skiljer är att man i detta fall vill skapa en sektion på den motsatta faktionen för att kunna spela dessa klasser (bland annat). Magrov och Dailly har spånat om eventuella framtida vägval för SWToR och den gemensamma bild som växt fram är att skapa ett systerguild.

Tanken bakom är att detta guild skulle anses som SAMMA guild som det på republicsidan och att det skulle vara ett fullt aktivt guild som vi satsade på lika mycket vad gäller event etc. Om man ansöker till det ena guildet är man automatiskt med i det andra så man behöver inte ansöka två gånger.

Efter en diskussion om eventuella nackdelar även här så kom vi fram till att det inte finns ett enda hinder för detta utan att det är något vi stödjer fullt ut. Dailly kommer att skapa upp imperialguildet och en liten diskussion om vad guilden kommer att heta rent praktiskt skapas på vårt forum där ni kan vara med och bidra med synpunkter.

Relation till Friskyttarna
Vi vill å det tydligaste understryka att uppbrottet från Friskyttarna på intet sätt grundades i någon slags konflikt mellan oss som startade upp Vanheim och de som är kvar i Friskyttarna. Vanheim skapades med ett mycket specifikt syfte som skiljer från det tankesätt som Friskyttarna växt till. Vårt fokus i Vanheim är att aktivt motarbeta elitism och progressstyrd verksamhet och därmed skapa en miljö för gamers med social samverkan som bas.

Detta innebär rent praktiskt att vi inte har några som helst problem med att samarbeta med spelare i Friskyttarna;. Tvärtom! Härliga människor är det vi är ute efter och det finns det gott om i Friskyttarna. Det innebär vidare att deltagande i BÅDA communityn inte är något som helst problem från Vanheims sida. Inte heller att i spelen delta i multipla guild om man så önskar. Vi är helt fokuserade på att samla och omge oss med bra människor oavsett abstrakt tillhörighet.

Discord
Här diskuterades inte så mycket mer än att vi är rörande överens om att Discord är ett fantastiskt communityverktyg. Det har fungerat över förväntan att "lösa upp" segregering mellan de olika spelen och istället öppna upp för den multigamingmiljö vi vill ha. De tekniska problemen har varit få med nästan uteslutande lokala bekymmer hos några användare.

Det största enskilda problemet vi stött på är Star Wars - The Old Republic som eftersom det körs som administratör kräver att även discord startas som administratör. En del uppger att man måste starta SWToR först för att det skall funka så om ni har problem är det något att testa.

Ljudkvaliteten har varit bra till mycket bra och möjligheten att individuellt höja och sänka andras nivå är mycket uppskattad. Magrov skapar servrar vid behov då sektioner som önskar flera underkanaler startar upp så det är bara att skicka PM eller helt enkelt prata med mig i Discord. När en ny sektion etablerat sig och fått upp en fungerande ledarstruktur kommer några spelare i sektionen utses som moderatorer för att sektionen skall kunna anpassa servern efter eget tänk.

Magrov håller (fortfarande) på att skriva en guide för hur vi använder Discord i Vanheim och den kommer soon (TM).

Forumet
Utöver agendan ovan pratade vi kort om forumet och kom fram till att vi är mycket nöjda med ett PhPBB3-baserat forum som är snabbt, responsivt och framför allt GRYMT snyggt färg och formmässigt (om än fantastiskt svårt att anpassa till WoWs guildtabards :) )

Mistblinde kommer att göra en översyn vad gäller färger på knappar och när tid finns kan det hända att "Rensa formulär" inte är grön och "Skicka" inte är röd men tills vidare används denna designfunktion att fostra alla oss att läsa och begrunda innan "klick".


Tack för att ni är så trevliga människor! Vi i staben önskar er alla en härlig vistelse i VANHEIM!

// Mistblinde, Veila, Malmis och Magrov
Bild
Elizium
Inlägg: 113
Blev medlem: 06 aug 2016, 12:14
Ort: Trollhättan

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Elizium 01 sep 2016, 10:54

Kanoners och bra jobbat stabsmedlemmar!!!
Bild

Månskugga DPS hunter - Elízíum Tank/healer monk
Användarvisningsbild
Sagizawa
Inlägg: 147
Blev medlem: 05 aug 2016, 18:10
Kontakt:

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Sagizawa 01 sep 2016, 11:04

Instämmer med föregående talare! Kanon! :)
Användarvisningsbild
Niliana
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 aug 2016, 18:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Niliana 01 sep 2016, 11:07

*Tummen upp*
/P
Användarvisningsbild
Tufu
Inlägg: 131
Blev medlem: 06 aug 2016, 11:51
Ort: Stockholm

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Tufu 01 sep 2016, 11:10

Toppenläsning. Bra klarhet, tydlig struktur. Vackert ihopsatt :)
Bild
Dailly
Inlägg: 340
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Dailly 01 sep 2016, 11:15

Härligt arbete från er i staben!
Och kan inte annat än applodera lösningen att man ser imp som samma guild. En ansökan för båda. Enkelt och smidigt!

Jag har städat mitt gamla imp gille som står helt till Vanheims förfogande med Guild skepp och allt.
Jag kommer köpa en guild rename för detta guild till det vi kommer överens om.
Sedan behöver jag tre spelare på imperie sidan som hjälper mig att skapa ett nytt guild som jag tar mitt gamla guild namn för så jag behåller det med en alt.

:?
Användarvisningsbild
Paiko
Inlägg: 139
Blev medlem: 06 aug 2016, 12:27
Ort: Mjölby

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Paiko 01 sep 2016, 14:16

Tack för en tydlig och bra rampport!
Liffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 aug 2016, 13:51
Ort: Orrefors
Kontakt:

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Liffe 01 sep 2016, 14:40

Man sitter bara o myser när man sitter och läser vad ni pratat och kommit fram till. Kan inte annat än buga o bocka för att få vara med i sådant gäng vad gäller Elitism , eller vad det nu heter ... vet att det är många som vet min ställning vad som gäller sådant , och sen få se på pränt att man går efter person i fråga och gemenskapen till att ha kul och kunna slå ihjäl några tim på bara att göra inget och lite till :) är ju bara guda begåvat skönt ... så nu skall man väl bara fixa en riktig mic/ headsett synd man inte kan ha sitt Peltor med Blåtand :) men skall väl kunna hitta nått skönt och inte för tillslutet .. men nog om det ,, Det jag ville ha sagt är att jag trivs så bra här , Nu har Lifsan hittat hem :)

Glömde ju dagens visdomsord : Skillnaden mellan ett vanligt och ett ekologiskt samlag är att i ett ekologiskt får man inte spruta ;)
Användarvisningsbild
Subtractive
Inlägg: 91
Blev medlem: 06 aug 2016, 12:06
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Subtractive 01 sep 2016, 14:46

Riktigt trevlig läsning, glad över att vara en del av denna community! :D
Eezeneo
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 aug 2016, 22:29

Re: Rapport från Vanheim stabsmöte 31/8 2016

Inläggav Eezeneo 01 sep 2016, 15:48

Snyggt jobbat :)

Återgå till "Nyheter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster