Youtube Intro

Det senaste från Vanheims Community
Sh
Shownie

Re: Youtube Intro

Inläggav Shownie 29 sep 2016, 20:58

Har faktiskt en hel del videos planerat. Får man komma med förslag till introt eller är det vad som gäller? :geek:
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 30 sep 2016, 06:40

Shownie skrev:Har faktiskt en hel del videos planerat. Får man komma med förslag till introt eller är det vad som gäller? :geek:

Normalt är ni hjärtligt välkomna med förslag, men denna gången är lite speciell av orsakerna jag beskrev tidigare i tråden kring våra sponsorer/partner. Detta intro har fått tummen upp från samtliga inblandade.
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 30 sep 2016, 12:04

En fråga till er som skapar Youtube videos.
Vad skulle ni föredra, intro (video) + avslut* (video), eller intro (video) + avslut* (bild)?

* Avslutet är tänkt att innehålla något i stil med: tack för att ni tittade text + Vaheims logotyp + våra sponsorer/partner logotyper.
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 30 sep 2016, 12:26

Svår fråga. Lägger man för mycket "viktig" info i slutet kommer många antagligen missa det ändå, då många fortsätter till nästa klipp innan informationen kommer fram. I tidigare guilds har jag ofta lagt adressen till gillets hemsida för de som vill ansöka i slutet, och sponsorer har jag ingen tidigare erfarenhet av. Det är kanske inte fel att ha dem med i början?

Men, jag hade en annan fråga kring sponsorer. Vi använder ju ibland rättighetsskyddad musik, och på youtube är det förvisso inte olagligt att göra det. Jag är inte helt säker på processen kring det, men som regel får ju rättighetsinnehavaren efter vad jag tror är ett visst antal views en fråga från youtube, varpå de kan välja att inte godkänna användandet (= ljudet från videon tas bort, alternativt hela videon), eller så får de möjlighet att lägga in reklam i klippet. Rätta mig gärna om jag har fel, har inte undersökt ingående.

Men. I samma stund som vi lägger in sponsorer.. Blir det inte ett kommersiellt syfte då? Och vilka regler gäller då? Alltså enligt Svensk lag, och inte bara inom Vanheim? Vi gör ju reklam för en sponsor rent krasst, och då borde väl rättighetsinnehavare, och eventuellt även Blizzard som ägare av WoW, ha någon slags klausul eller liknande skriven någonstans..? Ingen juridikstuderande som kan sånt här..?

Edit: Och ja, såg ditt tidigare inlägg. Jag och Magrov pratade om detta. Men då har vi sponsorernas ok. Men vad gäller för rättighetsinnehavarna till musik?
Aethylon - Rogue | Aethelen - Paladin | Avastrath - Warrior | Pleasurepurr - Monk
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 30 sep 2016, 12:35

Här kommer en länk till hur Google/Youtube ser på saken: https://support.google.com/youtube/answer/154235?hl=en
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 30 sep 2016, 13:02

Ok. Det klarade ju upp en del. Men fortfarande inte vad som gäller om vi gör reklam för Turtle Beach i en video samtidigt som vi spelar en låt med Metallica i bakgrunden. Kan vi, eller Turtle Beach, bli ersättningsskyldiga till Metallica då? Anledningen till att jag driver på frågan är för att jag gör videos, och använder kanske inte Metallica så ofta men annan liknande musik, och skulle vi begå något regelbrott så är det antagligen inte för mig själv jag ställt till det då jag inte är ägare av varken vårt youtubekonto eller våra sponsoravtal. Och jag kan i princip inget alls om sånt här. Det bara potentiellt luktar farligt.
Aethylon - Rogue | Aethelen - Paladin | Avastrath - Warrior | Pleasurepurr - Monk
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 30 sep 2016, 13:14

Knoques skrev:Men fortfarande inte vad som gäller om vi gör reklam för Turtle Beach i en video samtidigt som vi spelar en låt med Metallica i bakgrunden. Kan vi, eller Turtle Beach, bli ersättningsskyldiga till Metallica då?

Det är bra att du tar upp frågeställningen. Jag tar den vidare till Turtle Beach. De har säkerligen personer som kan svara på detta.

Är det någon av er som är duktiga på affärsengelska, får ni gärna hjälpa till med att formulera Knoques frågeställning.
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 30 sep 2016, 13:25

Mistblinde skrev:Det är bra att du tar upp frågeställningen. Jag tar den vidare till Turtle Beach. De har säkerligen personer som kan svara på detta.

Är det någon av er som är duktiga på affärsengelska, får ni gärna hjälpa till med att formulera Knoques frågeställning.

Toppen! =)
Sh
Shownie

Inläggav Shownie 30 sep 2016, 18:34

Låt oss säga att jag gör en video och vill ha lite mer ESO i introt, självklart med vår fantastiska logo, är det ok? Tänkte inte på att slänga in massa andra logotyper. :geek:
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 30 sep 2016, 22:48

Shownie skrev:Låt oss säga att jag gör en video och vill ha lite mer ESO i introt, självklart med vår fantastiska logo, är det ok? Tänkte inte på att slänga in massa andra logotyper. :geek:

Syftet med Vanheims officiella Youtube Intro, är att presentera vårt Community. Det övriga innehållet i videon framgår tydligt av titel och beskrivning.

Men vill ni hellre skapa ett helt eget intro till era videos, är ni naturligtvis fria att göra det. Logotyper finns att ladda ned i vårt grafikpaket.

Återgå till "Nyheter"