Gillar du kaffe?

Diskussion om allt, utom spel
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Gillar du kaffe?

Inläggav Mistblinde 13 dec 2016, 13:20

Välkomna in på https://www.tasty.green

Min nystartade webbutik för medvetna kaffe, te & choklad älskare.

/Thomas
Dailly

Re: Gillar du kaffe?

Inläggav Dailly 13 dec 2016, 14:27

Kubanskt kaffe <3 Mums
Användarvisningsbild
Buio

Inläggav Buio 13 dec 2016, 20:19

Såg väldigt proffsigt ut! Synd att jag varken dricker kaffe eller te. Men det är många som dricker kaffe. Har jag hört. :)
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 14 dec 2016, 06:59

Kaffe är helt rätt i Sverige vad jag förstår, även om jag själv inte dricker det. :D
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 14 dec 2016, 10:49

Tack, kul att ni gillar shoppen.

Gillar man inte kaffe, finns alltid te - https://rattvistkaffe.se/produkt-kategori/te/ :)

Vårt Cha te är ett handplockat Single Estate* te av högsta kvalitet, som är 100% naturligt och organiskt odlat.

* Till skillnad från de flesta teer som består av blandade teblad från en mängd olika lantbruk & regioner, är detta te plockat och utvalt på ett och samma plantage. Kvaliteten är märkbar. Det är en upplevelse att låta grönt te dra i 5-10 minuter och ändå ha bevarad lenhet utan beska.
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 14 dec 2016, 18:15

Gillar man inte kaffe, finns alltid te - https://rattvistkaffe.se/produkt-kategori/te/ :)

Vårt Cha te är ett handplockat Single Estate* te av högsta kvalitet, som är 100% naturligt och organiskt odlat.
Jo, jag beställde just lite te (och choklad, lät så gott!). Så nu inväntar jag bara leverans! :)
Användarvisningsbild
Sagizawa
Kontakt:

Inläggav Sagizawa 14 dec 2016, 23:48

Mango te! *beställer direkt*
Det blev en choklad (skyller på Malmis, hon gjorde mig sugen på choklad i kommentaren ovan!) och lite kaffe i farten också. ^^
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 15 dec 2016, 12:44

@Malmis, Sagisawa
Tackar ödmjukast för beställningarna. De skickas med PostNord imorgon!
Kubanskt kaffe <3 Mums
Apropå Kubanskt kaffe, köper Asien upp majoriteten av all produktion som finns att tillgå.
Därför är det extra roligt att vara ensam om att kunna erbjuda det i Sverige.
Användarvisningsbild
Aalinah
Kontakt:

Inläggav Aalinah 15 dec 2016, 17:32

Tyvärr inte i min prisklass, men klart intressant. Tyvärr får jag nöja mej med Arvid Nordkvist eller på sin höjd Zoegas...

Men man kan ju ha hemma som "finkaffe" kanske....om man fixar en kaffekvarn förstås.... :-)

Men ska klart prova nån gång när kassan tillåter. Mango-te låter också intressant. Och både ekologiskt och rättvise -odlat ligger ju helt rätt i tiden.
Aalinah - Gunnery Commando , Ayrehnn -Medicine Operative, Aahnoukk - Pyrotech Bounty Hunter, Aleiko - Madness Sorcerer
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 16 dec 2016, 12:01

Tyvärr inte i min prisklass, men klart intressant. Tyvärr får jag nöja mej med Arvid Nordkvist eller på sin höjd Zoegas...

Men man kan ju ha hemma som "finkaffe" kanske....om man fixar en kaffekvarn förstås.... :-)

Men ska klart prova nån gång när kassan tillåter. Mango-te låter också intressant. Och både ekologiskt och rättvise -odlat ligger ju helt rätt i tiden.
Tack för de snälla orden. :)
Förstår att prisklassen kan upplevas som hög och att alla kanske inte har råd.
Gör bara inte misstaget att jämföra med kaffet i matbutiken.

Jag säljer nästan uteslutande Speciality Grade (specialkaffe) som förenklat kan förklaras som;

– högkvalitativ och välselekterad grön böna med minimalt av defekter (Grade 1) i enlighet med SCAAs Green Coffee Grading Protocol.
– som fått minst 80/100 poäng i enlighet med SCAAs koppningsprotokoll.

Alla kaffebönorna är antingen Single Origin eller Single Estate. Vilket innebär att de är spårbara till land/region/område/kooperation/processtation/lantbruk.

Det malda kaffet du köper i matbutiken är oftast en blandning av bönor från olika världsdelar och regioner, utan någon som helst spårbarhet. Allt kaffe kvalitetsbedöms, men inget industrikaffe informerar om vilken gradering de gröna kaffebönorna fått innan rostning och inte heller nämns något om antalet poäng i koppningsprotokollet.

Det beror på att kvaliteten är betydligt lägre. Ofta handlar det om kaffebönor av Grade 3-5 och 50-60 poäng i koppningsprotokollen.

Mitt Inköpspris hos importör i Storbritannien för 25kg specialkaffe är högre per 250g bönor, än du som slutkund betalar för 500g malt kaffe i butiken. Det säger en hel del om hur liten summa som tillfaller kaffebönderna i första ledet. Vilket är anledningen till att jag inriktat mig på kvalitativt kaffe där bonden i första ledet får rättvist betalt.

Återgå till "Generellt"