Gillar du kaffe?

Diskussion om allt, utom spel
Användarvisningsbild
Spybreak

Re: Gillar du kaffe?

Inläggav Spybreak 08 feb 2017, 11:31

Åh, fråga och svar! Jag var inne på samma funderingar då jag nyligen gått över till bönor. Även jag känner mig lite vilse där så håller jag på att prova mig fram till favoriten. Lite krångligt bara då man kan ha olika graders malning som påverkar smaken. Jag ska nog testa ditt förslag, då jag är lite inne på samma smakpreferens som Larsviking.
Användarvisningsbild
Larsviking

Inläggav Larsviking 08 feb 2017, 11:56

Tusen tack för svar.
Jag andvänder kaffekvarn. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 2352.9398/
och även normalt bryggkaffe.
måste testa beställa dom där bönorna du rekommenderade ^^
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 08 feb 2017, 23:13

Ni är så välkomna till Rättvist Kaffe.

Roligt att läsa att ni själva gått över till att mala ert kaffe. Som ni kunde läsa i guiden är det flera andra delar utöver malningsgraden som påverkar slutresultatet. Tyvärr är det inte många kaffebryggare som håller rekommenderad vattentemperatur och bryggtid. Nackdelen med de flesta kaffebryggare är också att vattnet bara rinner ned i mitten av filtret, och därför inte extraherar smak från allt det malda kaffet.

Jag rekommenderar därför att ni någon gång provar att koka upp vatten i en separat kanna och sedan själva häller vattnet över bönorna i kaffefiltret (låt det först svalna någon grad) med en långsam cirkulär rörelse, så att ni får med allt kaffe. Det är inte för inte som många äldre tycker att kaffet smakade bättre förr.

Prova gärna Sumatra Mandheling, men döm inte ut kaffebönor med hög syrlighet på förhand. Det är en betydande skillnad på beska/bitterhet från mörkrost/dålig kvalitet och kaffebönans naturliga syrlighet som kan förmedla så mycket olika smaknyanser.

En av mina personliga favoriter är Burundi Mpanga som är ett Limited Edition, vilket innebär att det bara kommer ut i en liten begränsad omfattning. Det odlas på över 1800 meter och har en tydlig blommig/fruktig syrlighet, men samtidigt en rund kropp, vilket gör det till en speciell smakupplevelse.

P.S.
Glöm inte rabattkoden här på sajten, som ger er 5% rabatt.
Användarvisningsbild
Aalinah
Kontakt:

Inläggav Aalinah 09 feb 2017, 18:53

Åhhhh.....såg att du fått in nya tesmaker....attans...jag är ju in en te-period nu....vill ha alla ju....eller ja, nästan alla ....."suckar och blänger på portmonnän"....nåja....de springer väl inte bort antar jag...kanske nästa månad...."ser hoppfull ut"

hur som helst: kul att du tar in lite varianter på te i alla fall!
Aalinah - Gunnery Commando , Ayrehnn -Medicine Operative, Aahnoukk - Pyrotech Bounty Hunter, Aleiko - Madness Sorcerer
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 12 feb 2017, 22:31

Aalinah skrev:kul att du tar in lite varianter på te i alla fall!

Jepp både fler & till lägre pris sedan jag kunde hoppa över distributörs ledet och handla direkt av Cha.
Välkommen :)
Användarvisningsbild
Larsviking

Inläggav Larsviking 25 aug 2017, 20:23

Hej har du någon koll på när man kan beställa från sidan igen verkar som den ligger nere.
Användarvisningsbild
Larsviking

Inläggav Larsviking 25 aug 2017, 20:28

Och om man väljer hämta själv vart ska man hämta kaffet ? :)
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 27 aug 2017, 17:10

Ledsen att svaret dröjde.

Har varit och fjällvandrat två veckor och kom hem tidigare idag.

RättvistKaffe.se kommer att byta namn till Tasty.Green under september, och i samband med namnskiftet kommer sortimentet att utökas ganska ordentligt och även själva webbshoppen kommer att utvecklas och förbättras. Därav denna temporära "paus".

Väljer man alternativet "hämta själv" får man hämta beställningen i Hässleholm.

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
Larsviking

Inläggav Larsviking 28 aug 2017, 00:22

Okej tackar för svar.
går det dock att beställa kaffe just nu ?
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 29 aug 2017, 13:53

Larsviking skrev:Okej tackar för svar.
går det dock att beställa kaffe just nu ?

Jajamensan, det går fint att beställa från RK tills dess TastyGreen går live.

Återgå till "Generellt"