Gillar du kaffe?

Diskussion om allt, utom spel
Användarvisningsbild
Aalinah
Kontakt:

Re: Gillar du kaffe?

Inläggav Aalinah 16 dec 2016, 14:02

Det kubanska kaffet ska jag definitivt testa vid tillfälle.

Det går ju självklart inte att jämföra sånt här kaffe med det man köper på ICA :-)

Jag gillar skarpt tanken bakom allt, rättvisemärkt, organiskt odlat etc eftersom det är något som ligger mej varmt om hjärtat.
Aalinah - Gunnery Commando , Ayrehnn -Medicine Operative, Aahnoukk - Pyrotech Bounty Hunter, Aleiko - Madness Sorcerer
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 19 dec 2016, 19:04

Måste säga att det var en glad överraskning då jag insåg att te-burkarna innehöll tepåsar! Inte lös-te som jag trodde. Väldigt smidigt. :D
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 20 dec 2016, 16:10

Måste säga att det var en glad överraskning då jag insåg att te-burkarna innehöll tepåsar! Inte lös-te som jag trodde. Väldigt smidigt. :D
Skönt att det var okej. Ledsen om det var otydligt på webbutiken.
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 21 dec 2016, 09:07

Skönt att det var okej. Ledsen om det var otydligt på webbutiken.
Tror inte det var otydligt, snarare jag som antog då jag såg en te-burk. Förknippade det med lös-te. Hur som så är jag väldigt nöjd. :)
Användarvisningsbild
Sagizawa
Kontakt:

Inläggav Sagizawa 21 dec 2016, 11:59

Fick mitt igår och jag är lika nöjd. :) Både te och chokladen var riktigt goda! Kaffet ska julgästerna få smaka på om några dagar. ^^
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 29 dec 2016, 09:28

Vill ni vara med och tävla om 2st paket Bumblebee, som är vår finaste kaffeblandning, så har ni chansen fram till nyårsafton.

Tävlingen ligger uppe på https://www.facebook.com/rattvistkaffe/

Lycka till.
Användarvisningsbild
Aalinah
Kontakt:

Inläggav Aalinah 29 dec 2016, 16:34

Jag som vägrar FB....
Aalinah - Gunnery Commando , Ayrehnn -Medicine Operative, Aahnoukk - Pyrotech Bounty Hunter, Aleiko - Madness Sorcerer
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 29 dec 2016, 16:56

Jag som vägrar FB....
Gör ett undantag. :)
Användarvisningsbild
Larsviking

Inläggav Larsviking 06 feb 2017, 10:53

Hej detta såg intressant ut.
jag är kaffeälskare dock är jag super kräsen på mitt kaffe, jag vet låter lite skumt.

Men jag själv köper oftast dyrare produkter, men något jag har svårt för är att hitta kaffe som inte är bittert.
och det är något jag avskyr.

med bittert kaffe menar jag att jag får bitter smak på det om man vill uppleva det så illa som det bara kan bli mikra gammalt kaffe som stått framme ett tag då har syran börjar förstöra kaffet och det blir riktigt bittert.

Men eftersom vi nu har en expert och jag skulle gärna beställa kaffe på rättvistkaffe.se
så undrar jag vilka sorter på sidan är minst bittra och bäst i fallet till smak för mellanrost.
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 07 feb 2017, 12:52

Hej Lars, roligt att läsa att du är kaffeälskare. Det är något vi absolut delar.
Kaffe har av naturen en högre eller mindre grad av syrlighet, vilket inte skall blandas samman med beska/bitterhet. Det sistnämnda kan bero på ett flertal olika anledningar och följande guide som jag skrivit kan förhoppningsvis ge lite nyttiga tips: Hur du brygger det perfekta kaffet

Utan att veta vilken bryggmetod du använder, skulle jag rekommendera att du också provar Aeropress, vilket ger ett fantastiskt mjukt & aromatiskt kaffe. När det gäller själva kaffebönorna, så varierar som sagt graden av syrlighet beroende på ursprung. Bortsett från de Kubanska och Peruanska kaffebönorna, säljer jag endast specialkaffe (speciality grade).

De kaffebönor med minst naturlig syrlighet av alla arter i världen, är Sumatra Mandheling.

Nedanstående bild förklarar hur rostningen påverkar kaffebönans smak (arom, syrlighet, kropp), och varför mörkrost inte används för specialkaffe eftersom det i praktiken förkolnar kaffebönan och tar bort dess unika aromer & smakämnen.
kafferostning.jpg
kafferostning.jpg (85.7 KiB) Visad 2407 gånger

Återgå till "Generellt"