Historien bakom ditt nickname

Diskussion om allt, utom spel
Användarvisningsbild
Spybreak

Historien bakom ditt nickname

Inläggav Spybreak 18 mar 2017, 15:56

Precis som rubriken lyder: Vad är storyn bakom just ditt nick? Varför valde du just det?
Man blir ju lite nyfiken på allas val :)

Som trådstartare så måste man ju börja!
Min absoluta favoritfilm "The Matrix" kom år 1999, och den absolut coolaste scenen var ju såklart eldstriden i lobbyn när Neo och Trinity ska rädda Morpheus. Låten som spelas där och då heter just "Spybreak!" (av Proppellerheads). Cool film, cool scen och jag ville ju vara en cool kille 8-)

Innan det hade jag massa märkliga nicks inom framförallt CS, men Spybreak har hängt med sedan dess!
Användarvisningsbild
Paiko

Re: Historien bakom ditt nickname

Inläggav Paiko 18 mar 2017, 16:42

Kul ide! :D

Nickade alltid Memphis som ungdom i fps spel efter filmen och flygplanet Memphis Belle. men någon gång längs vägen var Memphis upptaget och vid samma tidpunkt hade jag ett skolprojekt angående Grekland, minns inte i dag om det var geografiskt eller ekonomiskt men boken var uppslagen och jag behövde ett namn fort. det som stod ut var berget Paiko i norra Grekland. och sen dess har det stannat och blivit mitt main nick.

Dock hade jag en period i Warhammer online då Paiko inte passade in i spelmiljön och valde helt random namn på mina olika klasser det som stod ut mest (på grund av mest känd) var Canimo en slayer som är döpt efter blandning av Canis (latin för hund) då mina föräldrar precis i samma tidpunkt hade köpt en hund och quasimodo då en dvärd slayer i WAR springer som ett fån :)

Dock kallade alla som kände mig i WAR för Tempel på grund av att jag hade en alt vid namn tempelmor, hur det ens kunde stanna vet jag inte. har fortfarande online vänner som kallar mig tempel :P
Jo
Jorgas

Inläggav Jorgas 19 mar 2017, 06:56

Flyttade till USA 2002-2003, amerikanarna kunde inte uttala ord med å ä ö, så då blev man "jorg" sen eftersom man var så hård/by the book (kontroll typs arbets på en flygplats) på sista jobbet så var man en "hardass" därav "Jorgas(s)"
AngelCath

Inläggav AngelCath 20 mar 2017, 09:20

AngelCath använder jag egentligen bara i SWtoR.

Vet inte om ni kommer ihåg men för något år sedan ändrade de kopplingen mellan inloggning och forumnamn, och vi som då använde delar av vårt riktiga namn på forumet fick lov att byta. Satt med en kille från support och skulle byta och då visade det sig att siffror var inte giltiga.
Därför blev mitt nya en kombo mellan mitt "vanligaste" AngelC23 och mitt gamla Wow/DAoC namn Cath. (Cath var nog från någon amerikan som inte klarade av Carita :P)
AngelC för att det kändes för långt med AngelCarita - och ALLA behöver ju inte veta vad jag heter.
Mainman99

Inläggav Mainman99 24 mar 2017, 13:03

Läst en hel del serier i mitt liv och i slutet av 80-talet var det Magnum som gällde. Där hittade jag för första gången Lobo (Simon Bisleys version). Gillade den skarpt och eftersom Lobo är "the mainman" plockade jag ut Mainman som mitt nick. När Mainman var upptaget föreslogs det att man skulle lägga till 123 eller dylikt men jag valde att lägga till en eller flera 9:or i namnet istället. Detta har gjort att den del tror att man är född -99 vilket är ca 30 år fel, men detta var ju inget man tänkte på 1991...
Användarvisningsbild
Aalinah
Kontakt:

Inläggav Aalinah 24 mar 2017, 18:24

Mitt egentliga main-namn är ju Aayela, och det är en omskrivning av Ayla, som kommer från JM Auel's bokserie om cro magnon-flickan Ayla, och som börjar med Grottbjörnens folk. Det har hängt med ganska många år nu, men diverse varianter i stavningen.
Aalinah - Gunnery Commando , Ayrehnn -Medicine Operative, Aahnoukk - Pyrotech Bounty Hunter, Aleiko - Madness Sorcerer
Användarvisningsbild
Veila
Site Admin

Inläggav Veila 25 mar 2017, 14:22

Om jag inte minns helt fel kunde man förboka namn när man förbeställde Swtor. Jag gjorde lite research i Star Wars historia för att hitta ett passande namn och hittade Tahiri Veila - en Jedi Knight ur the Jedi Order. Jag minns inte hela hennes bakgrund nu men jag läste en del om henne då och fastnade för både namnet och historien.

Man kan läsa mer om henne här: http://starwars.wikia.com/wiki/Tahiri_Veila

"I know something about pain you don't. Pain drowns other people. I just swim in it." - Tahiri Veila
Veilah - Hunter | Veilinator- Priest | Veíla - Death Knight
Sh
Shownie

Inläggav Shownie 26 mar 2017, 07:29

Någon gång under 2008 hade jag tröttnat på att inte ha ett "eget" nick vilket ledde till att jag satt och skrev ner ord som jag kunde relatera till på något sätt. Så fort jag hittat ett lagom lång/kort nick googla jag skiten ur det för att försäkra mig om att det inte var upptaget. Jag antar att "Show" delen kom till då jag mestadels ville stå för showen så att säga. ändelsen föll mest in då jag inte ville använda "ett" ord. Shownie har varit tillgängligt för mig i princip alla apel och plattformer hittills. I vissa fall lägger jag till SE på slutet (:
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 27 mar 2017, 06:19

I gymnasiet så hade mina vänner häftiga smeknamn (Myran, Dankan... osv). Men jag hade inget. Så de tyckte synd om mig och hittade på ett åt mig. Inte så fantasifullt då det bygger på mitt efternamn. Malmis har hängt kvar sedan dess.
Användarvisningsbild
Berrserkr

Inläggav Berrserkr 27 mar 2017, 09:24

En lång och brokig historia...

När jag började med onlinespel, det här var någon gång i slutet på 80-talet, då
V.22bis (2400 bps) var den modemstandard som gällde medan lyxlirarna körde sina USR (U.S. Robotics) Courier som även hade HST, och jag testade några textbaserade spel och behövde ett nam. Jag råkade ha köpt nya skor och på lådan så stod det "Bluebird" som i brist på annat fick duga.

Det fungerade faktiskt ända fraam till Ghost Recon 2001 då något osnutet ligistfrö hade tagit det så jag var tvungen att hitta något nytt. Eftersom Ghost Recon var spelet för dagen och jag håller till kring polcirkeln så blev det
"Arctic Ranger" eller "ArcticRanger" beroende på om spelen klarade mellanslag eller ej. Kan ni tänka er ett FPS skjuta, skjuta krigsspel där "Bluebird" var upptaget men inte "ArcticRanger"!?

(Då hade även jag skaffat mig ett USR Courier DS, Dual Standard, fixade både V.34 och HST, till det facila priset av endast 9.995:-. A4-modellen hade dessutom hunnit uppgraderas till A5-modellen v.Everything som hade en DSP och kunde programmeras för nya standarder och därför inte behövde någon ny hårdvaera när någon ny standard kom. Lite extra kul var att USR missade att kräva in mitt inbytesmodem så helt plötsligt hade jag två skitdyra USR-modem :) ).

Nå, det var ju inte så svårt att gissa att det skulle dyka upp drösvis med varianter på "Arctic Ranger" så det var dags att söka något nytt och då hade jag just börjat spela Lord of the RIngs Online, LOTRO för dess vänner, och valet föll på "Giron", den mäktiga dvärg-minstrelen döptes efter det samiska Gironvárri, Fjällripeberget, vars förled är det samiska namnet Giron som på svenska är Kiriuna. LOTRO äe ett spel som jag lagt ner alldeles för mycket tid på - två livstidskonton, ett premioumkonto och ett fjärde F2P-konto med flera dussin karaktärer där de flesta, inkl. flera hus och ett eget kinhus, mest används för att lagra skräp jag aldrig använder. Huhum... (Spelar på Laurelin sedan Gilrain stängdes, med i ett kinship som heter "Defenders of Middle-Earth", DoME, som inte skall förväxlas med det "Defenders of Middle Earth" som redan fanns där när vi flyttade över (det är dock vi som har Tolkiens egen stavning, ha!). Jag har också mitt eget kinship, för figurer som blivit över, som heter "Highway Star" efter Deep Purples låt som jag lyssnade på just då. Det hette tidigare "Crossdressers of Middle Earth" men någon störde sig på namnet...).

DoME började också spela SWTOR när det släpptes, ingen fortsatte dock, i ett gille vid namn "Defenders of Mos Eisley" som av en slump också blev "DoME"...

Nåja, en av karaktärerna, min champion, heter Berrserkr. Fullt medvetet felstavat för att det skall minimera risken för att någon skall ta det. Och där är jag nu.

Och jag har fortfarande kvar mitt USR V.Everything. Och det har faktiskt använts vid några (få) tillfällen när någon stenåldersmyndighet har velat kommunicera via fax. Det är väl det enda som fungerar med deras ångmaskiner ahem...

Återgå till "Generellt"