No man's sky

Spel utan eget forum
Användarvisningsbild
Subtractive
Kontakt:

Re: No man's sky

Inläggav Subtractive 09 aug 2016, 10:08

Magrov skrev:
Malmis skrev:Äger inte en PS4 ens, så valet var lätt här. :D

Webhallen på lunchen för att köpa PS4 + Uncharted4?

De två bästa sakerna med en "4" i kombinerat, gillar hur du tänker. :D
Användarvisningsbild
Sagizawa
Kontakt:

Inläggav Sagizawa 09 aug 2016, 10:32

Subtractive skrev:
Magrov skrev:
Subtractive skrev:
Sannolikheten för att vi springer på varandra minskade därmed från nästan obefintlig till absolut noll. :D

Just SPRINGER var nog på noll redan från början så här pratar vi negativa värden :P

Hahaha :D ja, kanske Sagis och mina barn-barns-barns-barns-barns-barn lyckas med det ;) om vi kört på samma server dvs. :D

Haha! xD Attans då. ^^
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 09 aug 2016, 10:47

PC, förköp på steam här med.

Och nej, sannolikheten att springa på varandra är, om man ska utgå från vad jag samlat på mig för information sen gårdagen här, i princip noll. Antalet planeter ska enligt utvecklarna själva till antalet vara 2 upphöjt till 64 (=18 446 744 073 709 551 616, eller drygt 18 kvintiljoner), och redan där pratar vi om en summa så hög att det inte är lönt att försöka föreställa sig den ens med V-sauce's hjälp. Gillade även följande citat från http://www.kotaku.co.uk/2016/04/20/no-m ... l-universe :

"To put that in perspective, if you visited each planet for a single second, it would take 585 billion years to see them all."

Det är faktiskt ganska imponerande stort för att vara ett spel, simulerat på våra hyfsat primitiva maskiner, om man jämför med verkligheten. Det riktiga universum är förvisso ganska mycket större uppskattningsvis, men det känns liksom ändå astronomiskt att ens jämföra. Vi vet naturligtvis inte hur många planeter det finns i verkligheten där ute, vi kan bara uppskatta baserat på hur många stjärnor vi uppskattar att varje galax kan tänkas innehålla, och hur många av dessa stjärnor som har planeter, och dessutom vet vi inte exakt hur många galaxer det finns, utan även det är en uppskattning. Men för att dra några liknelser, så är det inte helt orealistiskt att uppskatta antalet verkliga planeter till ungefär 1 septiljon, eller 1,000,000,000,000,000,000,000,000, eller 10 upphöjt till 24.

Oavsett vilket, så kan det nog bli väldigt ensamt där ute. Kommer sannolikt att vara mer givande att satsa på utforskar-egenskaper och liknande, än pvp-förmågor ^^ Men jag föreställer mig lite att utvecklarna nog på något sätt kommer köra med någon slags hubb där många spelare samlas av någon anledning, eller att alla startar i en väldigt avgränsad liten del av hela spelet för att öka sannolikheten att man springer på varandra. Om varje spelare bara slumpmässigt startar någonstans i hela det universum som finns att upptäcka i spelet så är det väldigt osannolikt att ens två spelare någonsin möts inom en period av ett par år, även om varje spelare var aktiv dygnet runt. Det är ganska stora summor att förhålla sig till, men jag tror inte det är helt orealistiskt att säga att även om varje människa som lever, och någonsin har levt, spelade dygnet runt i tio år, så är det inte säkert att två spelare någonsin träffades. Så jag tror nog att det kommer finnas hubbar som samlar upp spelare. Mycket pekar på det, med olika fraktioner som ska finnas och liknande. Eller så interagerar man på helt annorlunda sätt med avlägsen kommunikation eller någon stilla tävlan om att ladda upp mest till den gemensamma databasen eller liknande. Intressant koncept. Och en alldeles för lång forumpost. =)
Aethylon - Rogue | Aethelen - Paladin | Avastrath - Warrior | Pleasurepurr - Monk
Användarvisningsbild
Subtractive
Kontakt:

Inläggav Subtractive 09 aug 2016, 10:57

Tack för sammanfattningen rörande hur osannolikt det är att faktiskt stöta på en annan spelare! Det är som jag tidigare skrev rörande det Sean sa på Reddit AmA:n igår, köpt inte spelet om ni förväntar er ett multiplayerspel. Det är single player även om det finns en minimal chans att faktiskt träffa någon.

Som en jämförelse, även om vi inte direkt har tekniken som är tillgänglig i spelet med att warp-driva oss genom Vintergatan. Så har vi ju inte stött på något annat liv ännu ens IRL, i form av radiovågor eller liknande.

Börjar hålla med Elon Musk allt mera kring att vi förmodligen också lever i en simulation med procedurellt genererade planeter och solsystem. ;)
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 09 aug 2016, 11:40

Knoques skrev: Antalet planeter ska enligt utvecklarna själva till antalet vara 2 upphöjt till 64 (=18 446 744 073 709 551 616, eller drygt 18 kvintiljoner)

Det låter som upplagt för många screenshots i forumet. Jag menar, vad är chansen för att vi skall upptäcka samma planeter? :)

P.S.
Vill ni ha ett eget forum för No man's sky?
Användarvisningsbild
Spybreak

Inläggav Spybreak 09 aug 2016, 12:10

Mistblinde skrev:
Knoques skrev: Antalet planeter ska enligt utvecklarna själva till antalet vara 2 upphöjt till 64 (=18 446 744 073 709 551 616, eller drygt 18 kvintiljoner)

Det låter som upplagt för många screenshots i forumet. Jag menar, vad är chansen för att vi skall upptäcka samma planeter? :)

P.S.

Det låter som en bra idé! Även om vi inte är en ren Guild på det sättet så kommer det garanterat dyka upp många frågor, tips och andra erfarenheter man vill dela med sig. Mycket resurser som ska hittas, och skepp som ska testas =) Blir väldigt rörigt om allt hamnar i samma tråd.

Blir PC för mig med. Man vet dock aldrig vad som kommer i framtiden. Tids nog kanske man kan mötas upp i någon avlägsen galax, via t.ex. autopathing eller liknande (som tar x timmar etc.)

Ett tips jag snappat upp är att om ditt skepp förstörs så försvinner dina uppgraderingar och tillbehör som du ev. byggt på. Dina uppgraderingar på din dräkt är däremot permanenta.
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 09 aug 2016, 12:28

Subtractive skrev:Börjar hålla med Elon Musk allt mera kring att vi förmodligen också lever i en simulation med procedurellt genererade planeter och solsystem. ;)

Jag gillar den teorin, och har funderat på det förut. Vi kan naturligtvis inte veta, och påståendet kan ju förnyas och styrkas flera gånger om, bara genom att man omdefinierar vad en simulering egentligen kan vara. Måste det finnas ett medvetande bakom simuleringen, eller kan vårt universum vara bara en av oräkneliga antal slumpmässiga simuleringar, alla med olika grundegenskaper, såsom olika hastigheter för C, eller olika stark gravitation? Mycket inom kvantfysiken tillåter ju sådana teorier att existera. Oräkneliga antal Big Bang innan vår egen, och sannolikt flera därefter. Och kanske samtidigt, någon annanstans, långt härifrån? Men återigen, vi kan ju inte bevisa det, vi kan inte testa teorierna, bara spekulera i dem.

Oavsett så är ju sådana teorier egentligen ingenting annat än ett flytt av "den stora frågan" ett steg längre bort. Låt oss säga att vi för exemplets skull accepterar att ja, vi lever i en simulering, och någonstans på en plats vi inte kan nå, har någon startat simuleringen som vi lever i. Kanske observerar de fortfarande, eller kanske har de glömt bort att vi finns. Oavsett vilket; hur vet vi att deras verklighet är "den riktiga" i så fall? Hur vet de själva det? Kanske även de lever i en simulering? Och även de, som startade våra "simulerares" simulering?

Det är inte heller helt nya tankegångar. Det finns många gamla myter, sagor och gudahistorier om att vi lever i någons dröm, ni har säkert stött på dem själva, och ibland har det berättats om att vi, i drömmen/simuleringen, kan ta oss ur den, till den verklighet drömmaren lever i. Tror ni vi kan göra det? ;) Spännande tankegångar, men inte rätt för en eftermiddag när jag har hundra andra saker att göra =)

Mistblinde skrev:Det låter som upplagt för många screenshots i forumet. Jag menar, vad är chansen för att vi skall upptäcka samma planeter? :)

P.S.

Om inte annat får man ge dem creds för retro-paletten de använder i färgläggningen. I alla fall de klipp och filmer jag snubblat påminner mer om 60-talets Art Deco i nyanserna, än vad man är van vid att se i Sci Fi-sammanhang ^^ Fallout-titlarna borträknade då =)

Och jag försökte räkna ut sannolikheten för att någon av oss skulle springa på varandra, men det är alldeles för många nämnare, och jag är egentligen rätt kass på matte. Och jag har inte lyckats hitta hur distributionen av spelare går till, men om det är så att varje spelare slumpmässigt kastas ut till någon planet någonstans i spelet, och vi är ca. 20 pers som spelar, och inga in-game möjligheter gives för kommunikation och koordination, och vi helt enkelt bara seglar utan egentlig navigation, så kommer vi aldrig träffas. Sannolikheten är försvinnande liten. Men, jag tror alltså inte att spelet kommer vara så pass slumpmässigt. Det finns ju en in game databas, och om jag laddar upp information om en planet där som jag hittat och döpt till Vanheim exempelvis, så kan man ju tycka att ni andra borde kunna söka upp den och få fram koordinater. Men det beror som sagt på hur spelet är byggt. Annars får vi försöka lösa det på annat sätt. Något sätt för att kunna navigera i grupp *måste* ju gå att hitta på, även om spelutvecklarna inte medvetet implementerat det.. Väl..?

Och angående ett eget forum för spelet. Låter som en bra idé om du frågar mig, men jag vet ju inte hur länge jag själv personligen kommer spela. Det förekommer en viss hype kring spelet, och jag tror många kommer bli besvikna kort efter release. Spelet är nog alldeles för stort och ensamt för den hord av spelare som trotts visdomsorden som Subtractive snappat upp närmar sig spelet som ett mmo-spel. Jag börjar nästan lite känna att detta inte så mycket är ett "spel", utan mer en simulerad jättesandlåda. Det påminner ju exempelvis bra mycket mer om http://en.spaceengine.org/ än till exempel WoW, eller SWTOR.
Aethylon - Rogue | Aethelen - Paladin | Avastrath - Warrior | Pleasurepurr - Monk
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Re: Allmän diskussion

Inläggav Mistblinde 09 aug 2016, 12:41

Forum skapat.
Användarvisningsbild
Sagizawa
Kontakt:

Re: Allmän diskussion

Inläggav Sagizawa 09 aug 2016, 12:46

Mistblinde skrev:Forum skapat.

*tummen upp* 8-)
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 09 aug 2016, 12:49

Magrov skrev:
Malmis skrev:Äger inte en PS4 ens, så valet var lätt här. :D

Webhallen på lunchen för att köpa PS4 + Uncharted4?

Har ju redan ätit lunch idag! Dessutom blir det tidigast måndag isåfall... jobbar inte förrän då. ;)

Återgå till "Övriga spel"