Naval Action

Spel utan eget forum
Användarvisningsbild
Berrserkr

Naval Action

Inläggav Berrserkr 28 sep 2016, 07:58

Jag köpte in mig på den stängda alphan (ja, jag har yatchen som bevis ;-) ) för något år sedan och då var det enbart sjöstrider som gällde. Härom dagen så hoppade jag in igen och jösses vad mycket som tillkommit. nu finns hela Västindien med och det handlar om handel, resurser och naturligtvis strider med stora segelfartyg. Skitsnyggt desutom och man måste hålla koll på vinden för att ta sig fram på bästa sätt eller över huvud taget alls :)

Nu är det ekonomin jag försöker få ett grepp om. De olika hamnarna producerar olika råvaror och köper andra så man kan köpa i en hamn och sälja i en annan och förhoppningsvis tjäna en slant. Man kan också sätta upp egna produktionsehnheter som plantager, gruvor, skeppsvarv och sedan sälja till hamnarna eller till andra spelare. Man kan dock bara handla med sin egen nation och fria hamnar, kanske med allierade men det har jag inte testat, om man inte är smugglare då kan man angöra andras hamnar också (på PVP-servrar så innebär det också att man kan attackeras av vem som helst utan straff). Man kan också utföra uppdrag för en liten förtjänst, borda skepp som man sedan kan sälja, stycka upp eller använda själv.

Skeppen köper man och de har ett visst antal "liv" innan man måste köpa ett nytt. Man kan också hyra officerare som förstärker dugligheten och de har också ett visst antal liv.

Som extra bonus så kan man spela som Sverige, med huvudstaden Gustavia (och piska Danmark-Norge). Sverige var dock märkt som "very hard" då de har få hamnar. Så jag fegade lite och hoppade med britterna och dessutom på PVE-servern för att få en känsla för spelet.

Ett litet tips för att snabbt och enkelt vinna i strider mot öppna skepp som inte är högre än en själv för att inkassera de 5000 guld och lite XP (man får mer för skada man orsakar men även enkla strider kan ta förbluffande lång tid) är att lägga sig nära fiendeskeppep, ladda druvhagel och skjuta bort besättning. Går oerhört mycket fortare än att skjuta sönder och sänka skeppet, speciellt då man inte får så pass mycket mer guld och XP så att det är värt det. Man tjänar helt enkelt bättre på att utföra fler uppdrag istället. Mitt rekord hittills är tre salvor för vinst :mrgreen:

Fortfarande "Early Access" så saker och ting förändras och tillkommer, lite torftigt UI och man kan inte vara säker på att inte allt nollställs en vacker dag...

http://store.steampowered.com/app/311310/
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Re: Naval Action

Inläggav Mistblinde 28 sep 2016, 09:46

Låter intressant, har alltid gillat den typen av spel.
Kommer absolut att testa lite senare i höst, men just nu är det TSW som gäller.
Dailly

Inläggav Dailly 04 okt 2016, 06:27

Underbart spel!

Kul att första/översta Google resultatet "Naval Action skepp" är denna länk till Vanheim <3
Dailly

Re: Fotojournal

Inläggav Dailly 06 okt 2016, 05:46

Naval Action är ju inte Worls of warships, men ändå :)
Admin får väl flytta om det finns bättre plats!

Mitt första skepp. En Basic Cutter

Bild

Här är jag och Titan på merchant run Kingston - Belize i våra smidiga Traders Cutter

Bild

Här seglar jag i mitt senaste tillskott. En Brig

Bild
Användarvisningsbild
Spybreak

Inläggav Spybreak 09 okt 2016, 08:13

Ser ut som en välputsat Pirates of the Burning sea!

Misstänker att det är långa transportsträckor och dötid?
Dailly

Inläggav Dailly 09 okt 2016, 09:10

Tidsslukande monster :) Trots att spelet är Tiny - under 4gb så är det en solklar topprodukt - betänk att det är alfa också!

PvE servern är nog en bra tutorial men blir, enligt mig väldigt tom och tyst. Man gör sitt och har ingen aktiv kontakt med vare sig npc eller spelare - om man inte väljer att attackera.

Jag hoppade över till pvp servern, och har ännu inte blivit gankad. Man spelar genast mer aktivt med andra spelare för handel och eskort/merchant runs.

Men det kommer säkert utvecklas mer på pve längre fram men nu är det otroligt passivt och öde.
Senast redigerad av Dailly 15 nov 2016, 16:22, redigerad totalt 1 gång.
Dailly

Inläggav Dailly 15 nov 2016, 08:41

NAVAL ACTION EVENT!

Fredag 18/11
HMS Wrede och HMS Fritjof kommer lägga ut från Gustavia med sikte att ganka allt!

PvE EU server
Nation Sverige

Lasten är full av rom och ädla drycker! Piraters språk förekommer. Varning ömkliga landkrabbor!
Har du vad som krävs?
Join us 18/11 1800

EDIT! Jag nollade mitt konto så jag skulle vara samma level som Brollan när vi startade - så önskemål är att man kör med samma tier som vi gör för att inte trolla med ratings i missions.

Vi tror vi är
Bild

Vad vi i själva verket är

Bild

Återgå till "Övriga spel"