Elite Dangerous

Spel utan eget forum
Användarvisningsbild
Buio

Elite Dangerous

Inläggav Buio 05 okt 2016, 16:45

Elite Dangerous

Jag kör detta multiplayer spel då och då. Har också expansionen Horizons. Snart släpps den stora patchen 2.2. Just nu kan man betatesta den om man vill, men jag bestämde mig för att köra vidare i vanliga spelet istället.

Nyss har jag lyckats ta mig över 100 miljoner creds genom att göra en bunt olika inkomstbringande saker under en tid. Sen köpte jag en Python! Har inte riktigt råd att göra en fullt stridsutrustad Python. Grundskeppen kostar visserligen bara runt 58 miljoner creds, men man får räkna med 4 ggr så mycket totalt för alla toppmoduler. Så behöver ungefär 120 miljoner creds till (pust).

Python är ett riktigt bra allroundskepp i den högre klassen. Det har gott om transportutrymme, men är bara medium i storlek vilket gör att man kan landa på utposter som inte har large landing pads. Dessutom har det 3 Large weapon slots, och 2 medium, vilket ger den massa firepower för ett mediumskepp.
https://coriolis.io/outfit/python

Pengar och skepp :)
Bild

Python ute och flyger
Bilden ljuger lite pga vinkeln, skeppet är mycket längre.
Bild
Senast redigerad av Buio 29 okt 2016, 11:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Re: Elite

Inläggav Mistblinde 06 okt 2016, 14:07

Vad går spelet ut på?
Är det i stil med EVE?
Användarvisningsbild
Knight Percival

Inläggav Knight Percival 07 okt 2016, 09:08

Mistblinde skrev:Vad går spelet ut på?
Är det i stil med EVE?

Spelade inte herr Mistblinde Elite när det begav sig på en C64:a? :o
https://www.youtube.com/watch?v=LhTTpV5qFrs
Senast redigerad av Knight Percival 09 okt 2016, 13:36, redigerad totalt 1 gång.
-Chokladmilkshakes! <3 :D
Bild
Användarvisningsbild
Mistblinde
Kontakt:

Inläggav Mistblinde 07 okt 2016, 09:45

Knight Percival skrev:
Är det i stil med EVE?

Spelade inte herr Mistblinde Elite när det begav sig på en C64:a? :o
https://www.youtube.com/watch?v=LhTTpV5qFrs

Dessvärre inte min bäste herr Knight Percival.
Användarvisningsbild
Magrov
Kontakt:

Inläggav Magrov 07 okt 2016, 10:08

Men det gjorde jag!!! Piratkopierat utan manual var det halvknepigt att greppa men kul var det!
Bild
Användarvisningsbild
Buio

Inläggav Buio 07 okt 2016, 18:08

Är det i stil med EVE?

Närmaste släktingar är No Man's Sky och kommande Star Citizen. Men NMS är mer ett fantasy-SF spel, SC är mer storslaget, rymdopera med hjältar osv. I Elite är man mer anonym och lågmäld, även om det förstås blir mäktigt med ett tyngre skepp och stora vapen.

Det är ett sandbox rymdspel där man styr ett skepp, handlar, utforskar, slåss, smugglar i en enorm galax, Jag glömde att man kan vara en "miner" också, och köra runt och leta mineraler i bälten. Människorna håller till i en mindre bubbla runt Solen. Det finns ingen storslagen kampanj "rebeller mot rymdimperiet" utan det är mer hard SF, så realistiskt som möjligt.

Det är multiplayer, men man kan köra solo eller i gruppsolo (de i gruppen är de enda man kan stöta på förutom npc:er). Det finns inga aliens än, men en lång metaplot håller på att utveckla "First Contact" med aliens, som antagligen inte kommer vara vänligt inställda. Man har hittat ett krashat okänt rymdskepp bland annat.

Spelar man i Open är det i princip ett MMO, men varje instans rymmer ett begränsat antal skepp. Det finns gankers i fullt utrustade skepp och straffet för att dö är relativt hårt. Men det är möjligt att spela helt solo. Det finns även en stor PVE-grupp som heter Moebius där man aldrig kör pvp (de som gör det blir utslängda). Man kan lägga till vänner och köra upp till 4 tillsammans. Men det finns inga guildfunktioner (de har sagt att de inte vill ha spelarorganisationer som tar över i rymden, men i princip finns det såna skapade utanför spelets funktioner ändå.

Spelet har en relativt brant inlärningskurva, men med kommande patch har de gjort bättre tutorials. Det finns också många videos på youtube och sajter som går igenom spelet. Om man vill nå vissa mål i spelet så måste man grinda, men det går att spela helt utan det också om man tycker andra saker är roligare.

Det brukar dyka upp på rea då och då, just nu var det en nyligen som har tagit slut tyvärr.
Ruter Fyra

Inläggav Ruter Fyra 08 okt 2016, 07:14

Pr ansvarig för elite buio??? :)
Har spelat endel, grymt skojj spel :)
Användarvisningsbild
Buio

Inläggav Buio 08 okt 2016, 08:10

Ruter Fyra skrev:Pr ansvarig för elite buio??? :)
Har spelat endel, grymt skojj spel :)

Haha, typ. :)

Jag har aldrig kört speciellt intensivt, utan mer en lågmäld längre stint. Just nu kör jag mycket för patch 2.2 är på gång som är spännande.

Om man ska ta upp det som många kritiserar Elite Dangerous för är det att spelet är lite torrt eller innehållslöst och innehåller en del grind. Jag som gillar spelet skulle säga att det är ett sandbox-spel där man själv gör spelet till det man vill och att man inte kan få de bästa grejerna utan att vara enveten. Spelet har dessutom fått mer och mer innehåll genom de snart två år det varit ute.
Användarvisningsbild
Buio

Inläggav Buio 22 okt 2016, 05:29

På tisdag 25:e nästa vecka släpps stora patch 2.2 som innehåller mycket nytt till spelet.
https://forums.frontier.co.uk/showthrea ... lease-Date

Ett tidigare inlägg listar innehåll och fixar för pågående betaversionen
https://forums.frontier.co.uk/showthrea ... ta-is-live
Användarvisningsbild
Buio

Re: Elite Dangerous

Inläggav Buio 29 okt 2016, 11:35

Mystiska ruiner
Efter att patch 2.2 släpptes nyss så hade Frontier en trailer där de visade bilder från uråldriga ruiner. En CMDR xdeath var så smart att han tog ut stjärnmönster från trailern och triangulerade ut ett område där trailern kunde vara tagen ifrån. Tack vare att planeten har en måne nära så var det lättare att hitta potentiella planeter. Han lyckades hitta ruinerna bara några dagar efter att patch 2.2 släppts. Sir David Braben som är en av skaparna sa att han var överraskad att de hittades så fort, men också imponerad över kreativiteten för att hitta dem.

Jag har nu pallrat mig iväg till sajten där de hittade de uråldriga okända ruinerna. Tog ett tag då mitt skepp är en multiroll konfigurerad Python och inte har så bra räckvidd. Tog en bunt bilder och mer.

Observera att det är spoilers!
Jag har lagt in bilderna som miniatyrer så att det syns inte så mycket utan att klicka upp dem.

På väg mot ruinerna på planeten, avståndsbild på hela området.
Bild

Ena delen lite närmare
Bild

Andra delen något närmare
Bild

Ute i min SRV (Surface Recon Vehicle) hittade jag obelisker som aktiverade när man kom nära. I bakgrunden en gasjätte med ringar i systemet.
Bild

De uråldriga obeliskerna visar något mönster som skiftar
Bild

Lite högre upp från obelisken och ser mitt skepp en bit bort
Bild

Triangelformationer av dessa pelare
Bild

Vad är det där, något höjdes upp från marken?
Bild

En mast av något slag, med en pulserande uråldrig relik
Bild

Närbild på basen av masten
Bild

Reliken i sikte
Bild

Vad är det där? En polyeder?
Bild

Ett uråldrigt polyederklot? Som man kan skopa upp?
Bild

VAD KAN GÅ FEL?
Bild

Tog en tur mellan pelarformationerna och månen hade tittat fram också
Bild

På väg tillbaks till skeppet
Bild

Under luckan för SRV så ser man hur stort skeppet är (88 meter)
Bild

Ska ta en tur till sen och se om man hittar något annat att skopa upp. Just nu håller jag på och öppnar klotet med min kofot. Allt är lugnt!

Återgå till "Övriga spel"