Raidstruktur i Vanheim

Det senaste från Azeroth
Användarvisningsbild
Veila
Site Admin

Raidstruktur i Vanheim

Inläggav Veila 07 nov 2016, 22:38

AKTUELLT JUST NU:
Antorus raid öppnar den 29 november. Anmäl er i rostern på forumet ASAP.

Förhållningsregler som ALLA måste läsa, förstå och följa. Utan undantag!

- Prioritera tactics - INTE att ligga högst på dps-listan!
- Lyssna när raidledningen pratar
- Tramsa gärna under trash
- Prata så lite som möjligt under bossfighter
- Prata inte alls om du är död (om det inte är uppenbart behövligt)
- Inga nedlåtande kommentarer om andra spelare
- Uppmuntra andra så att de känner sig stöttade att vara med
- Var positiv
- Var generös och omtänksam
- Hjälp varandra!
- Ha kul!

Raidorganisationen i Vanheim
Officersgruppen utgör tillsammans raidledningen. Övergripande planering och struktur ansvarar vi gemensamt för. Vi fattar beslut tillsammans och strävar alltid efter att fatta beslut med raidgruppen som helhet i åtanke. Under raiderna är det Kiritsumira och Trillian (RL) som har sista ordet och beslutar om tactics och i vilken ordning vi dödar bossar. Det är även de som ansvarar för raiduppsättningen varje vecka. Vid eventuell frånvaro går övriga i raidledningen in och tar den rollen.

Om puggande:Något som symboliserar Vanheim är att vi är här för att ha roligt tillsammans. Det betyder i raidsammanhang att vi raidar tillsammans och dödar bossar tillsammans. Glädjen, sammanhållningen, energin, fokus och drivet blir större om ALLA får sina first kills med Vanheims raidteam. Av dessa anledningar gynnar det inte teamet om några redan puggat bossar som Vanheim som guild inte tagit ner än. Det skapar en klyfta i raidteamet som inte hör hemma i Vanheim. Vi har ett raidteam av en anledning: För att vi vill göra detta tillsammans. Det finns inget härligare än att samtliga i raidteamet får en first kill samtidigt. Det är den känslan och det sättet att raida som Vanheim står för. Det är inget nytt egentligen men vi vill ändå förtydliga vad som gäller så att alla i teamet får en förståelse för varför Vanheim väljer att raida såhär. Olika guilds väljer att raida på olika sätt. Det här är Vanheim. Det är på det här sättet vi har kul tillsammans. Det är helt enkelt ett förhållningssätt och ett spelsätt som vi räknar med att alla accepterar när ni anmäler er till kommande expansions raidroster i den här tråden.

När det gäller alts så ser vi gärna att dessa inte har progressat längre än Vanheims progress. Anledningen till detta är att vi vill att de som har raidrank ska ha raidfokus med den karaktär som faktiskt är medlem i raidteamet.

Annan guild:Har man av någon anledning valt att raida med en annan guild och har kvar alts i Vanheim är man INTE garanterad en plats i Vanheims raidteam med någon av de karaktärerna. Vanheim behöver ha 100% dedikerade och fokuserade raiders.

Byte av main under pågående raidinstans:Mainbyte sker endast om rollsammansättningen kräver det, t.ex. om vi saknar healers, tanks eller har behov av att justera antalet ranged/melee. En alt får endast användas om det krävs för att vi ska komma iväg med raiden, t.ex. om vi saknar en healer och någon har en healer-alt som de kan ansluta med. I de fallen – när vi ber en main komma med sin alt – får den personen rolla som main. I övrigt tillåter vi inte mainbyte mitt i en raidinstans av uppenbara skäl.

Raiddagar och tider
Raidledningen anordnar planerade raidevents två dagar i veckan, onsdag och torsdag ca kl 20.30-23.00. Fokus just nu är Antorus HC.

Vi har inga närvarokrav. Det finns absolut inga krav på hur ofta eller hur länge man kan raida. MENvi vill att alla som är med i raidteamet SIGNARtill våra raids. Med signa menar vi att man acceptarom man tänker närvara, declinarom man inte tänker närvara, och sätter tentativeom man är osäker. En textkanal i Discord (#msgtoraidleader) finns också där man kan meddela eventuella förändringar inför raiden.

Förklaring av raidranks
Raider: Etablerad raider. Får invites till samtliga raid-events, progress som alt-raids.

Trial Raider: Alla börjar som trial raider. Som trial får man samma invites som etablerade raiders, även om det kan finnas tillfällen då vi väntar en raid med att introducera en ny trial raider till en raid, exempelvis om vi är vid en ren progressboss. Trial raiders får också lov att rulla på loot som rullas ut, precis som etablerade raiders.

Discord är en förutsättning och man måste åtminstone kunna lyssna på vad som sägs men vi vill såklart helst att du även är med och pratar med oss. När vi slåss och går igenom taktik vill vi dock att bara raidledningen pratar så att vi inte skapar en hönsgård. Tänk också på att andra kan vilja komma till tals och undvik monologer.

Raidgruppens sammansättning
Raidledningen ansvarar för raiduppsättningen inför varje raid. Har du frågor om raiduppsättning eller din roll så ta kontakt med någon av oss. Vi kör med fasta tanks och fasta healers för att gruppen ska vara så stabil som möjligt.

Krav och rekommendationer

Antorus Normal:
Du ska ha minst ilvl 920 och 52 traits i ditt vapen (Concordance). Du ska ha med dig flaskor, pots och mat och du ska självklart ha låst upp alla relics. Det viktigaste är att kunna tactics i bossfighten. Om du är osäker inför någon boss, fråga gärna någon i raidledningen. Kolla bossvideos/bossguider så ni har koll på tactics. För att komma framåt i den här svårighetsgraden är det viktigt att man kan "bära sig själv", dvs trycka ut minst ca 700k dps. Observera att kraven kan ändras vid behov om vi märker att de krav vi satt är för låga/höga.

Tomb of Sargeras HC:
Du ska ha minst ilvl 905 och 52 traits i ditt vapen (Concordance). Du ska ha med dig flaskor, pots och mat och du ska självklart ha låst upp din tredje relic. Det viktigaste är att kunna tactics i bossfighten. Om du är osäker inför någon boss, fråga gärna någon i raidledningen. Kolla bossvideos/bossguider så ni har koll på tactics. För att komma framåt i den här svårighetsgraden är det viktigt att man kan "bära sig själv", dvs trycka ut minst ca 550-600k dps. Observera att kraven kan ändras vid behov om vi märker att de krav vi satt är för låga/höga.

Tomb of Sargeras Normal:
Du ska ha minst ilvl 890 och 42 traits i ditt vapen. Du ska ha med dig flaskor, pots och mat och du ska självklart ha låst upp din tredje relic. Det viktigaste är att kunna tactics i bossfighten och du är själv ansvarig att bedöma om du är redo eller inte. Om du är osäker, fråga gärna någon i raidledningen. Kolla bossvideos/bossguider så ni har koll på tactics.

Inga genvägar - normal först
Innan du går in i HC vill vi att du clearat respektive bossar på normal (helst ett par gånger) och/eller känner att du har bra koll på bossar och tactics. Detta gör du dels för att få erfarenhet inför HC och dels för att geara upp din karaktär till HC-nivå. Har du kört normal nivå med din main och vill köra med en alt, vill vi gärna att du kör normal igen med din alt om du byter roll (t.ex. från dps till healer) eller från range till melee och tvärtom. Men återigen, det viktigaste här är att du själv känner att du har koll på läget och de bossar vi ska ta ner. Eget ansvar spelar en stor roll när du ska gå vidare in i HC. Prata med någon i raidledningen om du känner dig osäker.

Know your role
Du behöver inte vara en mästare på din klass, men du ska ha koll på dina abilities och din rotation och ha en förståelse för hur din klass fungerar. Som healer behöver du även veta hur du ska prioritera olika targets i de olika fighterna. Du kan hitta bra guider för alla klasser på http://www.icy-veins.com/wow/ och ta även hjälp av andra i gruppen för att få tips och råd.

Know the fight
Titta igenom bossvideos inför varje raid om vi står inför nya progressbossar (eller om ni känner er osäker inför en fight). Man kan inte lära sig fighten genom en video, men man kan skaffa sig en förståelse för vad som händer under fighten och vad som förväntas av just din roll. Är det något ni inte förstår så tveka inte att fråga. Det är bättre att fråga en gång för mycket än att inte veta vad ni ska göra. Vi har många kunniga i raidgruppen som gärna hjälper till. Och tänk på att alla inte lär sig i samma takt. Vi behöver ha tålamod med varandra och stötta och hjälpa på ett positivt sätt.

Flasks, pots och mat
Legion flasks, pots och mat vill vi att ni har med er och använder under raiden. Vi ser gärna att ni även använder runor.

Enchants och sockets
Fixa sockets där ni kan. Enchanta era ringar, neck och cloak. Vi har ett par i guilden som kan göra enchants och sockets.

Loot
Lootsytemet vi använder är Personal Loot. Med det nya systemet i World of Warcraft som gör att man kan ge bort loot som är sämre än det man redan har så blir det minimal förlust av loot till disenchant.

Addons
Det finns ett fåtal addons vi vill att alla har för att underlätta organisation av våra raider. Dessa kan alla laddas ned från Curse.

⦁ DBM - Deadly Boss Mods (eller kompatibelt)
⦁ Angry Assignments
⦁ RaidAssist (f.d Iskar Assist)
⦁ GTFO

Frågor, funderingar? Tveka inte en sekund utan kom till oss och prata :)
Senast redigerad av Veila 03 jan 2017, 11:39, redigerad totalt 18 gånger.
Veilah - Hunter | Veilinator- Priest | Veíla - Death Knight
Grimner

Re: Raidstruktur i Vanheim

Inläggav Grimner 07 nov 2016, 23:02

Har en fråga angående "Raidledningen anordnar planerade raidevents tre dagar i veckan kl 20.30-23.00. Normal på onsdagar och HC på torsdagar och fredagar.", ska vi börja raida på fredagar istället för söndagar nu?
Användarvisningsbild
Veila
Site Admin

Inläggav Veila 07 nov 2016, 23:24

Grimner skrev:Har en fråga angående "Raidledningen anordnar planerade raidevents tre dagar i veckan kl 20.30-23.00. Normal på onsdagar och HC på torsdagar och fredagar.", ska vi börja raida på fredagar istället för söndagar nu?

Absolut inte! Fel skrivet av mig :) Tack för att du påpekade detta Grimner!
Veilah - Hunter | Veilinator- Priest | Veíla - Death Knight
Användarvisningsbild
baldvin

Inläggav baldvin 08 nov 2016, 09:10

Bra och uttömmande post 8-)
Bild
Theeze

Inläggav Theeze 08 nov 2016, 11:52

Tjohej

En liten fråga bara .
Jag jobbar ständignatt och går alltid av torsdag morgon så onsdagar kommer jag inte kunna raida normal vilket då utesluter mig från att signa torsdagar för HC .
Det är svårt att hitta en fungerande pug att completa en normal men ibland kan det lyckas , , så själva frågan är om det då är ok för mig att kanske slänga upp en extra normal runs på kanske fre eller lördagar och hoppas få ihop en raidgrupp annars kommer jag ju inte kunna raida alls med gillet :(
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 08 nov 2016, 19:20

Theeze skrev:Tjohej

En liten fråga bara .
Jag jobbar ständignatt och går alltid av torsdag morgon så onsdagar kommer jag inte kunna raida normal vilket då utesluter mig från att signa torsdagar för HC .
Det är svårt att hitta en fungerande pug att completa en normal men ibland kan det lyckas , , så själva frågan är om det då är ok för mig att kanske slänga upp en extra normal runs på kanske fre eller lördagar och hoppas få ihop en raidgrupp annars kommer jag ju inte kunna raida alls med gillet :(

Theeze! Vi får ju försöka lösa detta till dig så du inte sitter där ensam i kylan om torsdags- och söndagskvällarna och skäms för att du behöver jobba istället för att göra viktigare saker på onsdagskvällarna. Hugg mig (Aethelen) på discord eller in-game eller något sånt så tar vi ett snack. Just ikväll är ingen bra kväll att hugga efter mig dock.
Aethylon - Rogue | Aethelen - Paladin | Avastrath - Warrior | Pleasurepurr - Monk
VoGrandeur

Inläggav VoGrandeur 11 nov 2016, 08:14

Kan det vara på plats att skriva vilken nivå av raids man siktar på som max?

Dvs, så ingen tror vi ska vara mythic progress delux gille (även fast det borde uppfattas)?

Dvs typ målet är HC är nere för raid X som good enough?
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 11 nov 2016, 09:17

Det skulle man ju kunna lägga till. Men jag kan säga att jag är rätt säker på att det går en gräns där mellan HC raid och Mythic raid. I alla fall jag kommer inte gå in i mythic, och jag tror inte många andra är sugna på det heller. Men det borde kanske läggas in i posten som du säger jag. Dock inte jag som postat så jag kan inte redigera den =)
Aethylon - Rogue | Aethelen - Paladin | Avastrath - Warrior | Pleasurepurr - Monk
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 23 nov 2016, 18:57

Originalposten om struktur uppdaterad 2016 11 23
Användarvisningsbild
Avastrath

Inläggav Avastrath 03 jan 2017, 10:40

Originalposten om struktur uppdaterad 2017 01 03

Återgå till "World of Warcraft"