NH raid 30/1 - analys

Det senaste från Azeroth
Användarvisningsbild
Malmis

NH raid 30/1 - analys

Inläggav Malmis 31 jan 2017, 08:18

Jag lär mig bäst på att analysera saker i efterhand. Så jag tänkte att jag lägger upp denna tråd så kan vi försöka samla våra intryck och se om vi kan lära oss saker.

Jag har mest tittat på loggarna från igår, https://www.warcraftlogs.com/reports/4L7gQdBpbqrhjPGx . Med detta vill jag även visa att man kan se så mycket mer än bara hur mycket dps eller healing man gjorde (vilket ni ser nedan att jag inte alls tittat på).

OBS! Det är helt frivilligt att läsa loggar och analyser från mig. Det roar mig att läsa loggarna, att begrunda vad man kan göra annorlunda och hur jag kan förbättra mig själv. Jag har full förståelse för att alla inte är lika roade av loggar. :)

Spellblade Aluriel

Annihilate - Tanks - samlas för att dela skadan. Ser bra ut i loggarna, bara tanks som har den debuffen.

Mark of Frost - ta 5-6 stacks för att sedan trigga explosion.
Har svårt att utläsa från loggarna hur detta sköttes. Skadan från explosions ser jämn ut, inget som sticker ut annat än att melee tar mindre skada än ranged (som förväntat).
Skadan från mark of frost var mer på vissa spelare. Detta beror på hur länge man låter debuffen ticka. (Jag vill minnas att jag fick jaga en druid-pug som inte ville låta mig sprängas med han, så vi två har tagit högst skada här)
mark of frost.png
mark of frost.png (12.55 KiB) Visad 1094 gånger

Detonate: Arcane orb - flytta långt bort! Hyfsat jämn skada (bara en som sticker ut) så sköttes förhållandevis bra gissar jag. Kan säkert bli bättre det med om man ska finslipa lite.

Interupt Pyroblast - Jag ser ingen interupt på detta? Gjordes ingen interupt på dem eller kastar de inte pyroblast? Ser nämligen ingen skada från pyroblast heller. Kanske endast på heroic?

Pool of Frost - stå inte i det! Här slarvades det lite, en del stod för länge i pölarna (point at self).
pool of frost.png
pool of frost.png (7.38 KiB) Visad 1094 gånger

Krosus

Orb of Destruction
Den som får orb - spring bakåt direkt! Så långt det går!
Alla andra - flytta framåt (utan att gå in i slam).
Egentligen bara första orben som missades lite med, resterande skötes bra. Men som alltid, går att finslipa på.
orb of destruction.png
orb of destruction.png (29.98 KiB) Visad 1094 gånger

Burning pitch
Stå i pitch (grön virvel på marken) för att hindra mob från att spawna. En pitch per spelare, så alla måste soaka varsin. Gick förhållandevis bra, men kan bli bättre. Bättre koordinering innan så inte folk springer på samma? Några tar de längst bak några i mitten osv?
burning pitch.png
burning pitch.png (4.8 KiB) Visad 1094 gånger

Slam?
Svårt att avgöra hur det hanterades då man tittar på loggarna. Ser ut att vara ganska jämn skada så gissar att det absorberades korrekt och att melee höll sig undan.
slam1.png
slam1.png (31.36 KiB) Visad 1094 gånger

slam2.png
slam2.png (24.28 KiB) Visad 1094 gånger

slam-tanks.png
slam-tanks.png (41.49 KiB) Visad 1094 gånger

Felbeam
Sköttes mycket bra! Några få (2) som fastnade i den, men överlag så var alla på rätt sida om strålen.
felbeam.png
felbeam.png (21.86 KiB) Visad 1094 gånger

Det som behövs mer av är dps och det kommer med tiden då vi har bättre gear samt bättre koll på fighten. Bättre koll = mer fokus på egna rotationen.
VoGrandeur

Re: NH raid 30/1 - analys

Inläggav VoGrandeur 31 jan 2017, 09:40

Fint!

Slam är raid wide, det jag missade ibland var att ställa mig på min pöl o soaka
Vi tanks behöver stå i mitten av bossen och tanka den så man hinner springa till varsin pöl

Blev osäker på om jag och ZeBear behöver stacka eller inte ->Actionpoint LeGrand att ta reda på
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 31 jan 2017, 11:59

VoGrandeur skrev:Fint!

Slam är raid wide, det jag missade ibland var att ställa mig på min pöl o soaka
Vi tanks behöver stå i mitten av bossen och tanka den så man hinner springa till varsin pöl

Japp, slam är raid wide, och eftersom skadan ser ut att vara hyffsat jämn så antar jag att ni stod i varsin pöl och soakade skada så raid-skadan blev mindre. För om ni missat er pöl vid något tillfälle så borde loggen ha visat att vi tog mer skada vid någon slam. Alternativt så missade ni er pöl varje gång och därmed tog vi lika stor skada varje gång. :D
Bara vid tredje slamen (när han har sönder bron) som ni ska strunta i pölarna och bara springa undan så ni inte ramlar i vattnet.

Nu då jag tittar så ser det ju faktiskt ut som att du Grand missade en pöl... svårt att avgöra från loggen.

Kod: Markera allt

Slam ID 225362 - raid-wide skada från soakade slams, runt 800-900k.
Slam ID 205863 - slam-pöls-soakande. Tanks. Grand missade pöl vid 5:e soak?
Slam ID 205875 - raid-wide skada, då grand missade en soak? mer skada, över 1 mille
Slam ID 205862 - ? helt tomt

VoGrandeur skrev:Blev osäker på om jag och ZeBear behöver stacka eller inte ->Actionpoint LeGrand att ta reda på

Osäker. Ser bara att det står att en tank måste vara i melee-range annars blir Krosus sur. Undantag på tredje slam, då man måste springa undan.

En annan sak jag såg nu, inga interupts på Burning Embers (de som spawnar från missade virvlar). Alltid bra att göra om man kan (gäller alla!).
VoGrandeur

Inläggav VoGrandeur 31 jan 2017, 15:16

Japp jag missade två tror jag, därför jag vill splitta tanksen, en på varsin sida så man hinner springa över till sin plats

Återgå till "World of Warcraft"