Grundläggande pvp taktik

Det senaste från galaxen
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Grundläggande pvp taktik

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 05:57

Jag tänkte dra igenom lite grundläggande taktiker i pvp.
Självklart finns det hundratals avancerade hopp, skutt och manövrer i de olika miljöerna men jag lägger upp grunderna här så får vi i sådana fall återkomma med mer ingående taktik om behovet skulle uppstå.

Detta får heller inte tolkas som några guild regler för att spela utan en hjälpande hand för dem som inte pvpat tidigare!
Kör ett inlägg per pvp miljö nedan.


Lägger till några kommentarer om gear och levels.

PvP divisioner:

Lowbie: 10-40 - Här kan du köra utan krav på gear. Men det är bra att så snabbt som möjligt stoppa i något på samtliga gear slots på din gubbe för att bli bolstrad. Bolster är spelets handikapp motor. Den ger oss expertise( pvp rating ) och gör alla gubbar till 65.
Plockar du upp uppdraget "Introduction to warzones" på första panelen på Fleet när du kommer från startplaneten på vänster hand när du kommer ut ur första hissen, så får du 2 relics, 2 implants och headpiece efter din första match.
Det finns ingen pvp gear att skaffa i lowbie.

Midbie: Level 41-64. En väldigt rörig division med små level 41 mot starka level 60s. Känns det för ojämnt kan man levla till 51 ish för att få mera skills. Det finns fortfarande ingen pvp gear att tillgå.

65: Nu är du maxlevel för pvp. Här bör du samlat ihop åtminstone till ett standard pvp set; dvs 3825 warzone comms!
För att skaffa advanced pvp set behövs ytterligare 16525 wz comms. Totalt 20350.
För att köpa advanced pvp gear måste du spara ditt standard set i ditt inventory. Du löser in det gamla som en token när du köper advanced.

Ja du bör åtminstone ha ett standard set innan du börjar köra pvp på level 65. Du kommer inte ha kul utan det! Trust me ;)
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:12, redigerad totalt 2 gånger.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:21

Bild

I denna pvp miljö finns det två faser:
Defending
Som det låter så går det här ut på att försvara sina dörrar från fienden.
Från spawn/platsen där du startar så kan man gå både höger och vänster ner från avsatsen. Det finns en dörr på vardera sida.
Helst ska man vara minst två som försvarar varje dörr och resten fyller på vid den dörr där fienden valt att fokusera sitt anfall.
Bra klasser att ha i försvar är stealth klasserna shadow/assassin och/eller operative/scoundrel eller sniper/gunslinger.
Varför? För att dessa klasser är enligt mig bäst lämpade att kontra fiendens stealth och tidigt varna laget i ops chatten att man har inkommande.
Varna alltid laget i opschatten även om du gissar på att du kan hantera anfallet på egen hand. Chansa inte.
Hur? Använd konceptet höger/vänster med utgångsläge från spawn. tex Inc right 2 (2 inkommande fiender vid höger dörr)
Använd minimap eller snabbt tryck fram kartan med <M> om du är osäker på vilken sida du är på. Ta reda på detta i god tid när du försvarar.

Det vanligaste misstaget som görs i denna fas är att man låter fienden kita ut försvararna(lura försvararna att följa efter anfallarna längre och längre från dörrarna.
Se alltid till att du kan hålla ett öga på dörren bakom dig.
De olika stegen i försvarsfasen!

1. Dörr. Första målet att försvara. Om fienden lyckas plantera en bomb(här har försvaret några sekunder på sig att desarmera bomben vilket görs genom att klicka på bomben som är planterad på dörren.

2. Bro. Om den första dörren sprängs öppnas båda dörrarna och nu måste försvararna snabbt ta plats vid nästa punkt genom att springa genom dörrarna och genom korridoren till konsoler som kan öppna broar. Även här en vänster och en höger.
Broarna är en svår punkt att försvara men et gäller att hålla ut så länge man kan. Spara stalthers till det sista. Stanna i stealth tills dina tappra kamrater faller runt dig och ta en för laget med stuns och interupts i det sista.

3.Nya dörrar efter bron. Samma tänk som nr1 och inledningen.

4. Efter punkt tre så kommer man ut i ett rum med tre konsoler. Hindra anfallarna så länge det går.
5. Sista dörrarna. Kämpa., Spara stealth.
6. Kommer fienden igenom här så är det bara en kort korridor ner till den sista konsolen och målet för anfallarna. Här finns oftast inte mycket att göra mer än att läsa all rage i chatten från dina fallna kamrater.

Attacking!
Anfall.
Vanligast är att man tar hela laget på en sida för att dra fiendens resurser dit och låta stealth gå andra hållet antingen direkt eller efter att de dött en gång och får starta om i spawn.
Försök att locka ut försvararna från dörrarna så en listig kamrat kan plantera bomben bakom deras ovetande ryggar.
Kommer inte gå in på mer ingående taktiker här utan ha försvarandes taktik i huvudet.
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:15, redigerad totalt 1 gång.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:25

Bild


Huttball

Antingen så hatar man Huttball eller så älskar man den.
Spawnpunkter ligger vänster och höger på bifogad karta. Bollen hämtar man i mitten - gul cirkel - och tar den till motståndarnas mållinje.
För att passa bollen använder man throw huttball skillsen som automatiskt dyker upp centralt på din skärm över buffar och skillbars.
Har man stealther kan man med fördel låta honom smyga på fiendens linje för att invänta bollbäraren- Då slipper man springa runt vid eldfällor etc.
Men viktigare är det att hålla mitten - där bollen spawnar. Har man ett starkt lag kan man undvara 1-2 man till detta. (healer+tank tex)
Tänk på att bollbäraren inte behöver ett harem. Hela laget behöver inte springa efter honom och lämna mitten helt till fienden.
2-3 brukar räcka om man har någon tålig kamrat och/eller kvick healer.
Bra skills att ha nära tillhands i Huttball är guardian/juggs friendly leap, Sorcs/sage pull och force speed och andra speedboosts.
Snipers/gunslingers är utmärkta klasser att hålla mitten med. Positionera er på balkongen på "er sida" så du når punkten där bollen spawnar.
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:17, redigerad totalt 1 gång.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:27

Bild


Huttball Quesh


Denna Huttball miljö är lite klurigare än originalet.
Spawn här är norr och söder på bifogad karta. Framför sig i spawn har man ett rör som slingrar sig mot fiendens spawn och din mållinje. Bra ställe för snipers/gunslingers att sätta sig på röret och terrorisera "golvet"
Bollen hämtas i "bottenplan" under golvet.

"Dödshoppet" är kanske lite väl avancerat för en basic guide men jag tar med det ändå!
Här tar man då ett hopp direkt ner till bottenplan genom att hoppa ner direkt till vänster från spawn för att ta bollen snabbt. Här tar man en hel del skada så "healing over time" är bra att få precis innan hoppet och att en healer tar sig ner snabbt - det vanliga sättet för att heala upp snabbt.
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:19, redigerad totalt 1 gång.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:28

Bild



Civil War


Här finns tre turrets/noder som man benämner "Grass" "Mid/center" och "Snow"
Grass? Detta är den turret som ligger på ena sidan med grönt gräs runt sig. Låter flummigt men se dig runt på denna karta så kommer det att gå upp ett ljus.
Snow? Denna turret ligger då i en miljö med snö runt sig.
Center/Mid? Den mittersta punkten.

Vanligast är att man skickar en vakt som erövrar din sidas nod(snow eller grass beror på vilken sida man startar på. Spawn är norr och söder på bifogad karta.
Bra klasser för vakt är stealthers - främst. Eller klass med bra stealth detection - sniper/gunslinger. Även vanguard/powertech fungerar med sin aktiva stealth detection skill.
Tänk alltid på att inte stå för nära noden för att försvåra för fiendens stealthers att stun cappa*
*kommer gå in på detta i annat inlägg
Släpp aldrig noden med blicken. Ropa alltid in i chatten så snart du ser fiende komma mot din nod.
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:20, redigerad totalt 1 gång.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:32

Bild



Novare coast


Som i Civil War är det här tre noder: South (den längst ner i söder på bifogad karta)West och East de två i norra delen på bifogad karta.
Spawn är de fyrkantiga byggnaderna nere i sydöstra respektive sydvästra hörnen på bifogad karta.
Noderna lyser som gula cirklar.

Vanligast här är att man skickar en vakt till east/west och som vaktar medan resten av styrkan går söder för att kämpa om södra noden.
Håll ögonen öppna inne i bunkers så inte fienden smyger in och cappar den. När man själv cappar kan man göra det på avstånd eller inne i bunkern. Ju flera som cappar ju snabbare går det.
Det behövs två noder för att plocka poäng.
Även i denna miljö är det nice att ha en stealther som vakt. Eller som smyger till fiendens nod för att försöka stealth cappa eller bara för att väsnas och dra fiendens resurser bort från södra noden.
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:21, redigerad totalt 1 gång.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:33

Bild



Ancient Hypergate


Ingen annan karta kan ändras så snabbt som denna!
Spawn punkter finns utmärkta på denna karta #1 och #2 från en bild jag hittade på nätet.
Det finns två Pylons <West> och <East> i mitten i Central chamber finns 4 orbs.

Prioritet här är att ta hela laget till central chamber för att ta så många orbs som möjligt för att sedan ta sin pylon - eventuellt skicka en vakt som cappar direkt. Beror lite på spelstil.
En vakt - helst stealther stannar. Har man stor ledning i poäng bör man ha två vakter - enligt mig.
På denna karta kan man med viss erfarenhet eller en portion tur cappa fiendens pylon <40 sekunder innan timer nollas.
När timern nollas exploderar ett energifält och alla som inte befinner sig i central chamber kommer dö.

Efter explosionen bör man åter skynda mot central chambers för att invänta nya orbs som spawnar på samma platser och stegen kör om ett antal gånger beroende på hur mycket poäng som går ut.
Poäng får man för kills och orbs. Laget får inte en enda poäng för Den omgången om man inte har någon Pylon vid reset. Rent tekniskt spelar det ingen roll vilken pylon man besitter.

Dubbelcap: Om ett lag tar båda pylons igenom reset.
Senast redigerad av Dailly 02 sep 2016, 07:22, redigerad totalt 1 gång.
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:45

Reserverad
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp

Inläggav Dailly 02 sep 2016, 06:45

Reserverad
Dailly
Inlägg: 341
Blev medlem: 08 aug 2016, 22:26
Ort: Norrtälje/Uppsala

Re: Grundläggande pvp taktik

Inläggav Dailly 05 sep 2016, 05:42

Tacksam om admin låser tråden

Återgå till "Star Wars the Old Republic"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

VOIP Kanaler

vanheim, discord

Webshop

vanheim, webshop Handla fina kläder i vår webshop för att höja spelandet till nya nivåer!

Kaffe, te & choklad

rättvist kaffe Som medlem i Vanheim får du 5% rabatt hos RK. Rabattkod >>

Nätverksprodukter

vanheim, webshop* Som medlem i Vanheim får du 15% rabatt hos SHLAB. Rabattkod >>