Datorkrångel

Är du borta en längre tid? Berätta!
Användarvisningsbild
Gemi

Re: Datorkrångel

Inläggav Gemi 17 sep 2016, 11:25

Vad händer när du startar datorn, är den helt död eller får du några pip? 4 år gammal är ju inte så gammalt numera så vi kan väl försöka hitta felet så kan du ha en extraburk sen eller sälja ^^
Användarvisningsbild
Saylo

Inläggav Saylo 17 sep 2016, 19:37

Gemi skrev:Vad händer när du startar datorn, är den helt död eller får du några pip? 4 år gammal är ju inte så gammalt numera så vi kan väl försöka hitta felet så kan du ha en extraburk sen eller sälja ^^

Den surrar och försöker starta, men det är som att den inte orkar och lägger av igen, för att försöka starta igen. Om och om igen. Det bara surrar och det hinner inte bli någon bild innan den lägger av. Det är tyvärr bara min enda stationära (om man inte räknar med de två från 1998 och 2003 :P), så jag kan inte testa delarna i en annan dator. Men funderar på att eventuellt skicka den till en kompis som är mer datorkunnig som kan få leka lite med den och se om han hittar felet.
Användarvisningsbild
Buio

Inläggav Buio 17 sep 2016, 20:25

Hur felsökte du grafikkortet som gjorde att den inte startade alls? Tog du ur det och körde på inbyggda grafiken i processorn?
Användarvisningsbild
Gemi

Inläggav Gemi 17 sep 2016, 22:23

Samma effekt som om man slarvar med distanser till moderkortet men det är inte så troligt att det kan hänt i drift, möjligen om där bor 2kg damm mellan och lite kondens men det är långsökt.. Det låter som en kortslutning eller så har strömaggregatet gett upp.
Ta ur allt kablage och grafikkort och koppla sedan bara in det nödvändigaste. Moderkort(ATX), cpufläkt sen testa att boota.
Går det inte nu heller så hade jag nog testat ett annat strömaggregat om du har tillgång till det eller om du har nån att låna av.
Användarvisningsbild
Saylo

Inläggav Saylo 18 sep 2016, 07:54

Buio skrev:Hur felsökte du grafikkortet som gjorde att den inte startade alls? Tog du ur det och körde på inbyggda grafiken i processorn?

Yepp, jag blåste ur hela datorn med luft på burk utomhus och sen tog loss grafikkortet och blåste ut det. Satte in allt igen och den försökte starta men la av innan det hann bli bild, och så försökte den starta igen och igen. Har för mig att det var då jag plockade ur grafikkortet, sladdarna till skivläsaren och ett ramminne. Kopplade in skärmen till moderkortet och tryckte på den lilla knappen som resettar moderkortet och jag fick datorn att starta med en felfri bild. Stängde av datorn och testade om det var fel på det ramminne jag hade tagit ut och datorn orkade inte starta igen. Så bra tänkte jag att jag har hittat två fel. Så jag satte i det ramminne som fungerade och datorn orkade inte starta. Så nu vill inte datorn starta med nått av ramminnen i.
Senast jag städade datorn var i november förra året när nått hände med datorn så jag var tvungen att ominstallera och körde luft på burk. Efter det hade jag inte haft nått krångel. Men för kanske tre veckor sen började nån fläkt låta ansträngd om datorn varit på i 12h och man spelade tex GW2 eller WvW så jag hade tänkt blåsa ut datorn, men blev inte så. Dock så fungerar alla fläckar utan problem. De snurrar iaf när datorn försöker starta :-P
Har tyvärr inget nätaggregat att låna så kan inte testa det.
Användarvisningsbild
Saylo

Inläggav Saylo 07 okt 2016, 12:24

Nu när jag har fått datorn så trodde man att allt skulle vara frid och fröjd. Men nej då. Det verkar vara fel på de två Displayportarna på grafikkortet och när datorn hade varit igång i ca 10min med HDMI sladd så blev det massa stora röda pixlar på skärmen. Så nu blir det att returnera datorn och se om de kan fixa grafikkortet som även är snett monterat :/
Användarvisningsbild
Malmis

Inläggav Malmis 07 okt 2016, 12:38

Nej vad trist. :(
Användarvisningsbild
Sagizawa
Kontakt:

Inläggav Sagizawa 07 okt 2016, 13:29

Riktigt trist. :(
Användarvisningsbild
Subtractive
Kontakt:

Inläggav Subtractive 07 okt 2016, 17:03

Det är inte bara så att kortet inte sitter i PCI-E porten ordentligt? Så att du kan skjuta i det själv utan att behöva vänta på att returnera alltihopa. :(
Användarvisningsbild
Buio

Inläggav Buio 07 okt 2016, 18:32

Saylo skrev:Nu när jag har fått datorn så trodde man att allt skulle vara frid och fröjd. Men nej då. Det verkar vara fel på de två Displayportarna på grafikkortet och när datorn hade varit igång i ca 10min med HDMI sladd så blev det massa stora röda pixlar på skärmen. Så nu blir det att returnera datorn och se om de kan fixa grafikkortet som även är snett monterat :/

Trist! Vilka var det som du köpte ifrån och vilka levererade paketet, inga synliga skador på paketet? Låter som ett grafikkort som sitter snett kan vara orsaken till problemen. Hoppas det löser sig snabbt.

Återgå till "AFK"